Ons verhaal

Het verhaal van RAVOTT begint bij Ruben Stelma, oprichter van RAVOTT. Ruben aan het woord: “twaalf jaar geleden begon ik in de bediening te werken bij een lokale lunchroom. Een grote driegroeps espressomachine staarde mij vanaf dag één aan, maar eraan zitten durfde én mocht ik niet. Totdat Donar Teunissen, een legende in de koffiewereld, mij mijn eerste barista-training gaf. Hij was als één van de eerste Nederlands baristakampioen. Het zaadje werd geplant en ik nam mijn eerste serieuze stap in de koffiewereld door mijn brommer te verkopen en er een grote professionele espressomachine voor terug te kopen. Daarmee kon ik mij voorbereiden op nationale baristawedstrijden. Eenmaal geraakt door het geweldige koffievirus was er geen ontsnappen meer aan, de wereld van koffie had mij volledig in haar greep. Al snel werkte ik voor verschillende koffiebedrijven, groot en klein. Ik heb het koffievak mogen leren bij kleine lokale koffiebranders/horecabedrijven en een aantal grote internationale merken. Voor deze laatste mocht ik meerdere keren naar Italië reizen. Tijdens deze reizen bezocht ik de branderijen van onder andere Lavazza en illy en heb ik deelgenomen aan diverse koffie-gerelateerde trainingen.”

Barista op televisie

 

“Bij één van die bedrijven (illy) kreeg ik de unieke kans om mijn baristavaardigheden te delen op televisie. Dit deed ik dan ook 2 jaar lang in de keuken van RTL programma Koffietijd. Naast presentatrices Pernille La Lau, Quinty Trustfull, Loretta Schrijver en natuurlijk de tv-kok die mij daar enorm veel plezier gebracht heeft: Caspar Bürgi. Ik bedacht meer dan zeventig koffierecepten en presenteerde ze elke vrijdagochtend op televisie. Na mijn periode bij illy en mijn eigen merk RAVOTT net uit de startblokken was, nodigde de redactie van Koffietijd mij uit om speciaal voor Jamie Oliver in de studio langs te komen met mijn koffiebar. Hij was erg enthousiast over RAVOTT koffie en noemde het in zijn instagram story zelfs: BEST coffee in the studio EVER! Een hele eer om van de ‘The naked chief’ himselve een dergelijk compliment te mogen ontvangen.”

 

 

 

De stap naar RAVOTT

Na Koffietijd voelde het voor mij als een logische stap om een eigen bedrijf te starten. Ik had immers wat bekendheid gekregen, en het kriebelde al jaren. In de periode die ik werkzaam was bij koffiebedrijven heb ik een sterke voorkeur ontwikkeld voor het overbrengen van vakkennis en kunde. Kennis over koffiebereidingen, maar ook over wat nu eigenlijk een goede kwaliteit koffie is. Daar is nog veel discussie over, waardoor er helaas nog veel slechte koffie wordt gedronken.

Ik begon met het geven van workshops aan huis en barista-trainingen in de horeca. Daarnaast startte ik met mijn mobiele koffiebar. Beurzen, bedrijfsfeesten, winkelopeningen, verjaardagen etc. ging ik af en vertelde bij haast elk kopje koffie een verhaaltje of een weetje over koffie. Ik bracht waar het kon, altijd koffiekennis over. Inmiddels zijn we een veel én graag geziene gast bij evenementen voor grote en kleine bedrijven. En natuurlijk ben ik daar enorm trots op.

 

De stap naar RAVOTT als koffiebonen merk 

 

Bij een, inmiddels zeer gerenommeerde, bevriende koffiebranderij in Rotterdam kreeg ik alle medewerking om aan mijn droom te gaan bouwen. Kwaliteit, exclusiviteit en de strenge controle hierop kenmerkt deze branderij. Ik kreeg de vrije hand en testte verschillende ‘recepten’ tot ik uiteindelijk bij de perfecte “RAVOTT’ koffie belandde. RAVOTT koffie moe(s)t staan voor uitsluitend topkwaliteit arabica’s waarvan de herkomst geen geheim is. De selectie van onze koffie gaat op kwaliteit en de samenstelling van de blends is het resultaat van jarenlang luisteren naar koffiedrinkers van elk niveau. Onze koffie komt verschillend (afhankelijk van de kwaliteit van een oogst) uit Brazilië, Ethiopië, Guatemala, Colombia. Lees meer op de pagina onze koffie.

 

 

 

Elk bedrijf beweert de beste koffie te hebben, met zorg te selecteren en de beste prijs te hebben. Velen daarvan beweren ook nog het beste voor te hebben met de koffietelers. Het zijn prachtige verhalen waarvan de waarheid helaas vaak twijfelachtig blijkt te zijn. Wij willen je een duidelijk verhaal te vertellen, zonder vraagtekens. Ons motto: van elke dag een goede dag maken. Een goede dag zorgt voor meer genot, plezier en blijdschap. Wij worden blij van bijzondere producten van hoge kwaliteit en met uitdagende smaken. 

Altijd vers gebrande, topkwaliteit koffie is wat wij beloven en leveren. De prijs hiervoor is eerlijk en is wellicht iets anders dan je bent gewend, maar eerlijk: Wat is jou een goede dag waard? Een goede dag zonder goede koffie: dat bestaat niet. Vandaar ons motto: RAVOTT, make every day a good day ”

Beleef het thuis! Bestel onze koffie en proef ware kwaliteit.