Ons verhaal

Het verhaal van RAVOTT begint bij Ruben Stelma, oprichter van RAVOTT. Ruben aan het woord: “twaalf jaar geleden begon ik in de bediening te werken bij een lokale lunchroom. Een grote driegroeps espressomachine staarde mij vanaf dag één aan, maar eraan zitten durfde én mocht ik niet. Totdat Donar Teunissen, een legende in de koffiewereld, mij mijn eerste barista-training gaf. Hij was als één van de eerste Nederlands baristakampioen. Het zaadje werd geplant en ik nam mijn eerste serieuze stap in de koffiewereld door mijn brommer te verkopen en er een grote professionele espressomachine voor terug te kopen. Daarmee kon ik mij voorbereiden op nationale baristawedstrijden. Eenmaal geraakt door het geweldige koffievirus was er geen ontsnappen meer aan, de wereld van koffie had mij volledig in haar greep. Al snel werkte ik voor verschillende koffiebedrijven, groot en klein. Ik heb het koffievak mogen leren bij kleine lokale koffiebranders/horecabedrijven en een aantal grote internationale merken. Voor deze laatste mocht ik meerdere keren naar Italië reizen. Tijdens deze reizen bezocht ik de branderijen van onder andere Lavazza en illy en heb ik deelgenomen aan diverse koffie-gerelateerde trainingen.”

Barista op televisie

“Bij één van die bedrijven (illy) kreeg ik de unieke kans om mijn baristavaardigheden te delen op televisie. Als RTL Koffietijd barista  stond ik twee seizoenen in de studiokeuken afwisselend samen met presentatrices Pernille La Lau, Quinty Trustfull, Loretta Schrijver en de tv-chef  met een groot gevoel voor humor en smaak: Caspar Bürgi. Ik bedacht meer dan zeventig koffierecepten en presenteerde ze elke vrijdagochtend op televisie. Na mijn periode bij illy en toen mijn eigen merk RAVOTT net uit de startblokken was, nodigde de redactie van Koffietijd mij uit om speciaal voor Jamie Oliver in de studio langs te komen met mijn mobiele koffiebar. Hij was erg enthousiast over RAVOTT koffie en noemde het in zijn instagram story zelfs: BEST coffee in the studio EVER! Een hele eer om van de ‘The naked chief’ himself een dergelijk compliment te mogen ontvangen.”

 

 

 

De stap naar RAVOTT

“Na Koffietijd voelde het voor mij als een logische stap om een eigen bedrijf te starten. Ik had immers wat bekendheid gekregen, en het kriebelde al jaren. In de periode die ik werkzaam was bij koffiebedrijven heb ik een sterke voorkeur ontwikkeld voor het overbrengen van vakkennis en kunde. Kennis over koffiebereidingen, maar ook over wat nu eigenlijk een goede kwaliteit koffie is. Daar is nog veel discussie over, waardoor er helaas nog veel slechte koffie wordt gedronken.

Ik begon met het geven van workshops aan huis en barista-trainingen in de horeca. Daarnaast startte ik met mijn mobiele koffiebar. Beurzen, bedrijfsfeesten, winkelopeningen, verjaardagen etc. ging ik af en vertelde bij haast elk kopje koffie een verhaaltje of een weetje over koffie. Ik bracht waar het kon, altijd koffiekennis over. Inmiddels zijn we een veel én graag geziene gast bij evenementen voor grote en kleine bedrijven. En natuurlijk ben ik daar enorm trots op.”

 

De stap naar RAVOTT als koffiebonen merk 

“Bij een, inmiddels zeer gerenommeerde, bevriende koffiebranderij in Rotterdam kreeg ik alle medewerking om aan mijn droom te gaan bouwen. Kwaliteit, exclusiviteit en de strenge controle hierop kenmerkt deze branderij. Ik kreeg de vrije hand en testte verschillende ‘recepten’ tot ik uiteindelijk bij de perfecte “RAVOTT’ koffie belandde. RAVOTT koffie moe(s)t staan voor uitsluitend topkwaliteit arabica’s waarvan de herkomst geen geheim is. De selectie van onze koffie gaat op kwaliteit en de samenstelling van de blends is het resultaat van jarenlang luisteren naar koffiedrinkers van elk niveau. Onze koffie komt verschillend (afhankelijk van de kwaliteit van een oogst) uit Brazilië, Ethiopië, Guatemala, Colombia. Lees meer op de pagina onze koffie.

 

 

Eerlijk en eigenwijs

Vele koffiemerken  beweren geweldige koffie te produceren, de bonen met zorg te selecteren en de beste prijs te hebben. Daarbij claimt men ook de belangen van de koffietelers voorop te stellen. Er zijn inmiddels vele certificaten in omloop met hele goede intenties. Helaas is het niet altijd duidelijk welk certificaat nu precies waar voor staat. En dat kan anders. Ravott doet het anders. Wij vertellen je een duidelijk verhaal, zonder vraagtekens.

Kernwaarden RAVOTT

  • Topkwaliteit

Onze melanges bestaan altijd uit 100% arabica-bonen van topkwaliteit. Wij weten exact van welke koffieplantages de bonen afkomstig zijn. Op deze plantages wordt gewerkt volgens principes die staan voor eerlijke handel en goede arbeidsomstandigheden. Daarbij werkt men op de plantages, waar de bonen die in Ravott worden gebruikt, veelal met milieuvriendelijke methoden. Niet alleen nu is goede koffie belangrijk, ook de generaties na ons moeten kunnen blijven genieten van het beste wat de natuur ons te bieden heeft! De prijs hiervoor is eerlijk en is wellicht iets anders dan je bent gewend, maar bedenk: wat is jou een goede koffie waard?

  • Vers garantie

RAVOTT koffie wordt gebrand in kleine hoeveelheden. Dit om ervoor te zorgen dat u altijd verzekerd bent van verse koffie.  Een lange houdbaarheidsdatum op koffie? Daar geloven wij niet in! Bij Ravott staat de branddatum en het drinkadvies altijd op de verpakking zodat u exact weet wanneer de koffie op zijn lekkerst is. Samen met onze inkooppartners en branderij zorgen we ervoor dat ook de vers geplukte groene koffiebonen vlot de branderij bereiken zodat we altijd verzekerd zijn van de beste bonen. De lekkerste koffie bereiden begint eenvoudig met het gebruiken van een verse ‘batch’ bonen. 

  • Kennis

Volgens Ravott heeft het alleen zin om de beste koffie te produceren als alle betrokkenen in de keten zich maximaal inspannen het best haalbare resultaat te behalen. Van de koffietelers tot aan de (thuis) barista die verantwoordelijk is voor het resultaat in het kopje. Zonder kennis en vaardigheden is er geen goede koffie.  Het is daarom dat Ravott maximale energie steekt in het delen van haar kennis en het opleiden van baristi tot een van haar doelen heeft gemaakt. De eigen trainingsprogramma’s van Ravott sluiten naadloos aan op de trainingsmodules van de Specialty Coffee Association (SCA). Dit is de internationale non-profit organisatie die wereldwijd koffieprofessionals  met elkaar verbind. Op deze wijze, en het delen van alle kennis, zorgt men voor een actieve interactie binnen de ‘world of specialty coffee’.

Ons motto: RAVOTT, “make every day a good day” staat altijd centraal!

Beleef het thuis! Bestel onze koffie en proef ware kwaliteit.