RAVOTT: verse oogst, vers gebrand

 

Vers gebrand

Koffie wordt doorgaans gebrand op een temperatuur tussen de 200 en 250 graden. Hoe langer je brand, hoe donkerder de branding wordt en uiteindelijke smaak ‘harder’, bitterder en intenser. Te donker resulteert in smaken als verbrand, assig en bitter. Te licht in zuur, grassig en onbalans. De truc is dus om het beste punt te vinden waarin alle smaken perfect in balans zijn. Dit is voor elke koffie anders. 

Verse koffie is ‘vers’ tot een week of 6 na branddatum. Daarna zijn de meeste aroma’s vervlogen en heb je een muffig bakkie. De crema van een koffie (dat mooie schuimlaagje) wordt ook steeds dunner en minder smaakvol naarmate de tijd verstrijkt. 

RAVOTT vermeld altijd de branddatum op de koffiezak. Zo weet je precies hoe vers je koffie is. Pas op! Soms is de koffie zó vers, dat je het beter een paar dagen in dichte verpakking kunt laten staan. Tot ongeveer een week na de branddatum is de koffie ‘te vers’ en zijn de smaken nog niet in balans. Hij wordt dus in de eerste paar dagen steeds lekkerder! 

 

Verse oogst

De oogst. Een belangrijk onderwerp wanneer het écht op kwaliteit aankomt. Wanneer de verse pluk bonen in een goede omgeving wordt opgeslagen is deze ongeveer een jaar goed houdbaar. Na die periode zullen de bonen niet bederven. Wel zal de kwaliteit vlot afnemen. Eenmaal gebrand zal deze oudere koffie houtige en bittere tonen aan de smaak meegeven. Smaken waar niemand blij van wordt. De betere koffiebranderijen willen deze koffie liever niet meer in hun branders hebben, laat staan verkopen aan hun afnemers.

Er zijn koffiebranderijen die toch gebruik maken van oude oogsten, restpartijen of zelfs afgekeurde koffie.  Deze koffie wordt vaak spotgoedkoop, en vaak ook onder dezelfde naam en gelijke herkomstgegevens als de verse variant, aangeboden.

Helaas is een deel  van de koffiedrinkers, vaak door gewenning of door slimme verkoop marketing, minder goed in staat het verschil tussen hele matige of  serieuze kwaliteitskoffie te herkennen. De aanbiedende koffiebranders maken hier dankbaar gebruik van en verkopen met mooie verpakkingen en slimme teksten als ‘zorgvuldig geselecteerd’  en slogans als ‘de allerbeste bonen’ grote volumes met een hele interessante winst.  Bij Ravott werken we met een hele andere aanpak. Wanneer een koffieliefhebber kennis heeft gemaakt met de smaak van échte verse koffie gaat er een hele nieuwe wereld van smaaksensaties open. Verse oogsten maken het verschil!

RAVOTT maakt altijd gebruik van verse oogsten. Dat is één van de kernwaarden van Ravott.  Geen oogst blijft bij onze brander langer liggen dan dat de kwaliteit dit toelaat. Hierop is een constante controle door middel van een puntenbeoordelingssysteem en (blinde) proeverijen. Zo waarborgen wij dat Ravott altijd vers is!